Små saker

Små vardagliga och till synes enkla saker... kan plötsligt inte fungera alls. Jag bad Sture låsa bilen när vi kom hem. Han stod mellan grinden och bilen. Han hade kunnat sträcka ut handen, trycka på knappen på bildörren och låsa. Istället valde han att ta fram nyckelknippan och det är väl okej. Men sen visste han inte längre hur man gör. Han pillade fram en av nycklarna, kanske husnyckeln tror jag, och pekade på bilen med den.

Jag frågade om jag fick hjälpa honom och det fick jag. Jag tog fram bil"klumpen" som hänger på Stures nyckelknippa och tryckte på låsknappen.

- Ja, just det, så var det man gjorde, sa Sture.

Sånt här gör mej så vemodig, så ledsen. Vi har haft nyckellös bil i många år nu och det där med att låsa och låsa upp har Sture gjort hur många gånger som helst men plötsligt vet han inte hur man gör. Det gör mej också lite orolig. För vad händer när jag inte är hemma och han plötsligt har glömt bort hur man gör någon viktig grej? När saker helt enkelt inte funkar, sånt som funkat klockrent i alla tider. Ja, det skrämmer mej. Jag är rädd att han plötsligt inte klarar sej på egen hand och att det ska bli nåt tok, nåt farligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ringer hem från jobbet

Lönesamtal?

Biståndshandläggaren