Vilket datum är det idag?

Sture ligger på sängen och ropar till mej:
- Vilket datum är det idag?
- Den tredje... svarar jag och lägger till "April!" för jag vet ju att det inte alls är självklart vilken månad det är.
- Hur mycket fyller Vickan? är nästa fråga.
Jag funderar en sekund, hon är född -72, så då blir hon ju...
- Fyrtiosju!

Så säger jag det till Sture, att "hon är född -72, så vilket år är det nu?"

- 71, blir svaret.
Jag går då in i sovrummet, sätter mej på sängkanten och frågar hur han tänkte nu?
Då ändrar han sej till att året är -72.
Fast Vickan är ju inte noll år, menar jag. Och då hävdar han att det är -73.

Jag klappar honom lite på magen där han ligger och så lägger vi bara ner den diskussionen. Jag talar om att det är 2019 och så får det vara bra med det.

Jag är inte hånfull, taskig eller utpekande på något annat sätt. Vi pratar och resonerar bara om vilket år det kan vara, men han har verkligen ingen koll. Och då får det vara så.

Det är oerhört sorgligt och jag blir inte det minsta lilla irriterad, bara ledsen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ringer hem från jobbet

Lönesamtal?

Biståndshandläggaren